Han Kang bebizonyította második könyvével, hogy érdemes odafigyelni rá
Han Kang első könyve, a Növényevő tavaly jelent meg Jelenkor
Kiadónál. Arra is tisztán emlékszem, hogy többek között azért kezdtem el
olvasni, mert Bárdos András is ajánlotta saját könyvesblogján.
Akkor azt a könyvet úgy tettem le, hogy na igen, ez aztán
valami. Furcsa, tovább megyek, bizarr érzés volt a könyvet olvasni.
Tetszett az írónő stílusa és a könyv témája is nagyon eredeti volt, érződött
rajta, hogy cseppet sem európai. Valahogyan másképp állnak benne
össze a dolgok, másképp örvénylenek benne a cselekmények, mint hőn szeretett angolszász szerzőim tollában.
Egy könyv után még nem tudtam eldönteni, hogy ez vajon jót,
vagy rosszat jelent-e. Annyit azonban elraktároztam a fejemben Kangról, hogy
stílusa különleges olvasási élményt nyújt, olyat, amit nem lehet egy könnyedén
elfelejteni.
Ennyi nekem pontosan elég is volt ahhoz, hogy izgatottan
kezdjek bele a második könyvébe, a Nemes teremtményekbe. Alig egy órája
fejeztem be, így elkerülhetetlen, hogy túlzott érzelmi vehemenciával írjak a
könyvről, de nem is akarom visszafogni magam:
A Nemes teremtmények az egyik legjobb könyv, amit életemben
olvastam.
A Nemes teremtmények cím művében Kang az 1980 májusában
történt kvangdzsui mészárlást dolgozza fel. Semmit nem tudtam erről az
eseményről a könyv elolvasása előtt, de a könyv végében olvasható Fordító
utószava segít helyre rakni a fejekben a történetet.
1979-ben a Dél-Koreát irányító Pak
Csonghi tábornokot megölette a kémfőnöke, melynek következtében lázadások
törtek ki országszerte. Cson Duhvan tábornok vérbe fojtotta az összes
felkelést, köztük a Kvandzsuban lévőt is, ahol a hivatalos adatok szerint
600 (de az is lehet, hogy több ezer) gimnazistát és egyetemistát öltek meg.
A véres eseményekre a dél-koreaiak ma úgy emlékeznek, mint a demokráciáért vívott háború egyik fontos állomása.
Kang 6 részből álló könyve 6 különböző szemszögből mutatja
be a felkelést és a brutális katoni megtorlást. Nehéz szavakat találni arra a kegyetlenségre,
mellyel a katonák viselkedtek az ártatlan civilekkel szemben. S bár ahogy fent
utaltam rá, sajnálatos módon Ázsia történelméről, kultúrájáról vajmi keveset
tudok, a Nemes teremtményekből rádöbbentem, hogy talán nincs is olyan sok
különbség a két kontinens között.
Bátor harcosok és vérszomjas vezetők mindenhol vannak, ahogy elveszett ügyek és a vereségbe beletörődni képtelen, a végsőkig kitartó szabadságharcosok is.
Az csak még keserűbbé teszi a történetet, hogy ebben a
könyvben e csoport tagjai jórészt még csak gyerekek.
A felkelés áldozatai valóban nemes teremtmények, olyan
magasztos lelkek, akik harcolni mertek a szabadságukért, nem mozdultak a
helyükről akkor sem, amikor tudták, hogy a halállal néznek farkas szemet.
Kang nemcsak a felkelést, hanem a felkelés utóéletét, a rothadó
tetemek és a börtönbe zárt rabok történetét is elmeséli, a
lelkiismeretfurdalástól sújtott barátok és családtagok tragédiáját, akik
magukat okolják szeretteik halála miatt.
Pedig a bűnösök nem ők, azok sosem lehetnek bűnösök, akik
tiszta szívvel a szabadságukért harcolnak.
Vizenyős váladék és ragadós genny, bűzlő nyál, vér, könnyek és takony, a vizelet és az ürülék a nadrágban. Ennyi maradt nekem. Nem, ennyi lett belőlem. Nem voltam más, mint mindezek összessége. A rothadó hús, ami mindezeket termelte, maradt az „énem”.
A katonák megkísérelték minden módon és módszerrel összetörni
a felkelőket, megpróbálták bemocskolni őket, hogy ne látszódjon a különbség az
áldozat és a bűnös között. A rendszer, mint oly sok másik – európai – rendszer
megpróbálta elhallgattatni mindazokat, akik ellenvéleményt mertek
megfogalmazni, gúzsba kötötték a szabadságra vágyókat, eltörték a szárnyaikat
mindazoknak, aki magasba akart szállni. Rájuk tapostak, hogy ugyanolyan mocskosak
legyenek, mint ők.
Ez a történet méltó emléket állít a bátor szívű harcosnak, akik feláldozták magukat az elveikért, a szabadságért és az országukért. Ők legalább olyannyira különleges lények, mint Nietzsche übermensch-ei.
Ők a természet nemes teremtményei.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése