Az év legfantasztikusabb regényalakja: Patrick Melrose - Másodjára is
Patrick Melrose nem csupán egy könyvbéli karakter – egy igazi jelenség, amit lehetetlen figyelmen kvül hagyni. Edward St.
Aubyn kellemesen maró humora nem engedte, hogy kikerüljek Patrick
Melrose bűvköréből, akit bármennyire is ellenszenvesnek gondoltam a
regényciklus elején, pár száz oldallal később már a kedvenc antihősömmé, sőt,
hősömmé nőtte ki magát.
A második Patrick Melrose-kötet két kisregényt rejt: az Ami kellt és a Végült. Az év első felében megjelent, három kisregényt tartalmazó
első kötet végén egy fiatal, egyedülálló Patrick Melrose-tól búcsúzhattunk el,
most azonban már egy kétgyerekes, házas ügyvéddel találkozunk, aki a leginkább
elkoptatott szófordulatot alkalmazva, egy megállapodott férfi benyomását kelti.
Persze ez csak első ránézésre tűnhet így, sőt, talán még
akkor sem. Ugyanis probléma bőven akad Patrick életében, és ezeknek csupán csak
az egyik feléről tehet ő, a többi a családja sara. Hiába vesztette el néhány
kisregénnyel korábban Patrick az általa olyannyira gyűlölt apját, a problémás
családtagokból nem fogyott ki. Az időskori leépülés végső stádiumában járó
anyja, Elanor lényegében kisemmizte fiát az örökségéből, ugyanis a nő
dél-franciaországi nyaralóját egy bizarr szektára hagyta, ami már most haszonélvezeti
jogot élvez az épület felett.
A Melrose-fanatikusok az előző regényekből már tudják,
milyen sanyarú gyerekkora volt Patricknak, szadista apja és rózsaszín fellegek
között élő, álmokat kergető anyja sok mindennel ellátta gyereküket, de
szeretettel és gondoskodással biztosan nem.
Jelenkor Kiadó |
Nem csoda, hogy Patrick fiatal felnőtt éveiben enyhén szólva
is félresiklott, az viszont már annál inkább meglepő, hogy az Ami kell elején egy látszólag kötelességtudó, gyermekeit szerető és
róluk gondoskodó apafigurával találjuk szembe magunkat. Melrose igazi
személyiségfejlődésen ment keresztül, érett és jóval megfontoltabb férfi vált
belőle.
Persze rengeteg tulajdonságát és problémáját továbbra sem
tudta levetkőzni magáról. Függősége örök társa maradt az évek alatt, ahogy
cinizmusa és szarkazmusa sem tud lekopni róla – hála istennek.
Bár egy meglehetősen abszurd, kifordított értékrendű társadalom
mindennapiba vezet minket St. Aubyn Edward, melynek valamennyire
Patrick Melrose is a része, mégsem a felső tízezer bizarr álláspontjával,
hanem a címszereplő még sajátosabb nézőpontjával azonosul az olvasó.
Bármennyire is hűtlen, goromba és állandóan cinikus Patrick, gúnyos megjegyzései mindig célba találnak és ott marnak, ahol a
legjobban fáj. A regény feszes és feszült párbeszédei igencsak
gondolatébresztőek, és olyan összetett témákat érintenek, mint az élet értelmének keresése, a képmutatás, a
függőség és a szeretet.
A Patrick Melrose második kötete nemcsak a humor
tekintetében előzi meg az első kötetet: Az Ami
kell és a Végül című
kisregényekben sokkal nagyobb volumenű erkölcsi kérdésekkel kell megküzdenie
Patricknak. Például: átsegítheti-e az édesanyját a túlvilágra, aki azt kéri a
fiától, hogy enyhítsen szenvedésén? Vagy: szembeszegülhet-e egy fiú demens
anyja végakaratával?
St. Aubyn Edward fájdalmasan kényes témákat feszeget ebben a
két kisregényében is, mely más szerzőnél akár még felemás eredménnyel is
végződhetett volna. Nem így St. Aubyn Edwardnál, aki remekül megtalálta az
egyensúlyt aközött, mikor kell sokkolni és mikor kell megnevettetni az olvasót.
Patrick Melrose egy olyan javíthatatlan drog- és
alkoholfüggő, aki másokat is könnyen a rossz útra terel. A könyv elolvasása
után bennem keletkezett ürességérzet és a vágy egy újabb „adag” után aligha
különbözhet a Melrose által is sokszor átélt elvonási tünetektől.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése