Krimik mindörökké! - Anna Ekberg: Kétség
Úgy tűnik, nálam az év végi fáradtság legfőbb jele, hogy
teljes mértékben átpártoltam a könnyebben emészthető, elsősorban szórakoztató
és nem elgondolkodtató krimik világába. Megélénkült krimifogyasztásom eddigi "legfinomabb fogása" az Animus Kiadónál megjelent Anna
Ekberg: Kétség című könyv.
Úgy tűnik, nagy összhangban működök a könyvkiadókkal,
ugyanis az utóbbi időben mindketten erősen ráfókuszáltunk a krimikre. Talán a
kiadók is megérkezték, hogy ezzel a műfajjal szinte sosem lehet mellényúlni a vásárlóknál.
Először a 21. Század Kiadó elevenítette fel az Európa Kiadó ’70-es ’80-as
években kiadott krimisorozatát, és útjára engedte a Krimi klasszikusok
sorozatát. Nem sokkal később a skandináv krimiket is gondozó Animus Kiadó is
új krimisorozatot indított, Sárga könyvek néven, mely a szintén ’70-es ’80-as
években kiadott, sárgaborítójú Albatrosz Kiadó krimijeire rímel.
A Sárga könyvek krimijei attól különböznek a skandináv
krimiktől, hogy kevésbé borongósak és véresek, ám ez Anna Ekberg: Kétség című
művénél inkább előny, semmint hátrány. Nemcsak a történet tartogat megannyi
váratlan fordulatot, már a szerző neve is becsapós. Az Anna Ekberg név ugyanis nem egy
hölgyet, hanem két dán férfit, Anders Ronnow Klarlundot és Jacob Weinreich-et
rejti, akik korábban már számos forgatókönyvet írtak.
Animus Kiadó |
Louise egy aprócska
szigeten él író barátjával, ahol egy hangulatos kis kávézót vezet. Az idill
szinte tökéletes, mígnem beállít egy ismeretlen alak, aki állítja róla, hogy
nem Louise, hanem Helene a neve, egy házas asszony, akinek két gyereke van.
Bármennyire is bizarrnak tűnik az idegen állítása, aki az asszony férjeként mutatkozik be, kiderül, hogy mindenben igaza van. Louise, vagyis Helene ezért kénytelen követnie a férfit, Edmundod, aki közli vele, hogy egy hatalmas cég igazgatója.
Bármennyire is bizarrnak tűnik az idegen állítása, aki az asszony férjeként mutatkozik be, kiderül, hogy mindenben igaza van. Louise, vagyis Helene ezért kénytelen követnie a férfit, Edmundod, aki közli vele, hogy egy hatalmas cég igazgatója.
Hiába a szembesítés, Helene emlékei nem térnek vissza,amit
pedig megtud a múltjáról, kicsit sem tetszik neki. Helene alkalmazottai
viselkedéséből azt olvassa ki, hogy az „előző életében” nem lopta be magát
az alkalmazottai szívébe. Tényleg egy karrierista, szívtelen nő lenne, akinek a többiek
tekintetében érzi magát?
Mindeközben a szigeten maradt barátja, Joachim nem nyugszik
bele, hogy elveszítette szerelmét. Kideríti, hogy a nő, akinek az identitását
Helene három évvel ezelőtt felvette, már halott. Louise társadalom kivetettje
volt, prostituáltként kereste a kenyerét.
Joachim és Helene két külön szálon nyomoznak,
mely természetesen egy adott ponton majd összeér. Míg Joachim sötét lebujokban,
kétes alakok között próbálja felderíteni az igazságot, Helene a saját háza
táján kutakodik, hogy megtudja, kicsoda is valójában, és mit akarnak tőle azok
az emberek, akik a családjának hívják magukat.
A könyv végig olvasmányos és fordulatokban gazdag volt, sok
tekintetben túltett egy szokványos skandináv krimin. Az írópáros ügyesen
szerkesztett krimijében Joachim és Helene történetszála is egyformán izgalmas,
nincsenek benne olyan oldalak, sőt sorok sem, melyeket szívünk szerint
átugranánk. Ilyen vagy olyan módon, de minden esemény a bűnügyi szálhoz
fűződik, nincsenek felesleges, sallangos mellékszálak.
A könyv legnagyobb erőssége számomra az, hogy nem követi a
skandináv krimik sémáját, ahogy az angol bűnügyi regényeket sem – sikerült egy olyan saját tónust kialakítani a szerzőpárosnak,
mely egyből beszippantja az olvasót.
A rengeteg krimi közül, melyeket idén olvastam, a Kétség
biztosan benne van a top 5-ben. Sőt, a top 3-ban is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése